Vereniging

Pegasus, het paard dat kan wandelen op de aarde en vliegen in de lucht.

Een veelzijdig paard: net zo veelzijdig als de interdisciplinaire studie ISW!

Studievereniging Pegasus bestaat al sinds 2001!
Maar hoe begon het? En waar komt onze naam eigenlijk vandaan?

Het begon allemaal in Almere. Startend als alleen een breed gamma propedeusejaar kwam de toenmalige PGS, de Propedeuse Gedrag en Samenleving, in september 2000 terecht in Almere in het kader van een samenwerkingsproject tussen de UvA, HvA en gemeente Almere. Daar, ver van de grote Amsterdamse stad vandaan, werd studievereniging PGS opgericht, inderdaad: PeGaSus! Dat gevleugelde paard uit de Griekse mythologie! Ja, dat was een mooie naam en meteen ook een mooi logo: Het paard kan wandelen op de aarde en vliegen in de lucht: een veelzijdig paard! Net zo veelzijdig als de interdisciplinaire studie zelf. Uiteindelijk werd de propedeuse een bachelor, PGS werd BGS en verhuisde naar Amsterdam waar het de naam Algemene Sociale Wetenschappen kreeg (wat in 2020 is veranderd naar Interdisciplinaire Sociale Wetenschap), maar Pegasus is gebleven.

Wij zijn ook te vinden in de studiegids​​​​​​​

Studievereniging Pegasus hoort, zoals de naam het ook al zegt, bij een studie. En dit is niet zo maar een studie. Pegasus is trots dat het zich de enige echte vereniging van Interdisciplinaire Sociale Wetenschap (ISW) aan de Universiteit van Amsterdam mag noemen.

ISW is een studie waarbij je met een interdisciplinaire blik naar maatschappelijke vraagstukken leert kijken. Je doet dit door in het eerste jaar vakken te volgen van de kerndisciplines antropologie, sociologie, psychologie, politicologie en sociale geografie en planologie. Daarnaast leer je academische vaardigheden aan en ook wat voor onderzoeksmethoden er allemaal bestaan binnen de sociaalwetenschappelijke wereld. In het tweede jaar ligt de focus vooral op het zelf toepassen en combineren van disciplines om tot een interdisciplinair perspectief te komen, en verder ga je vaker zelfstandig aan de slag. Het derde en laatste jaar van de studie staat in het teken van transdisciplinariteit. Dit houdt in dat je gaat kijken naar hoe je de opgedane kennis in de praktijk kan toepassen. Dit kan zowel wetenschappelijk als bijvoorbeeld in het bedrijfsleven.